fredag 23 november 2012

Din svaghet är din styrka


Jag skulle aldrig någon sin använda ordet anorektiker för att beskriva mig själv. Jag skulle inte heller använda ordet anorektiker för att beskriva den jag har varit. Däremot har jag inga problem med att erkänna att jag i perioder inte har ätit.

Anorektiker de är väl människor som är väldigt unga, olyckliga, som strävar efter ett utseende som inte alltid är rimligt och som framför allt någon gång har gjort ett medvetet val att inte äta. Och sedan bara fortsatt på den vägen.
Nog för att jag också har varit ung, men inte så ung! Nej för mig kom problemen med maten senare i livet. Och olycka var absolut den direkta orsaken men jag gjorde aldrig ett medvetet val att inte äta. Jag orkade bara inte. Att lyfta gaffeln från tallriken till munnen var otroligt jobbigt, för att inte tala om att tugga maten. Ja för att laga mat eller handla, det har aldrig varit ett problem för mig.

Jag är en välutbildad människa. Jag är tom utbildad kostrådgivare på universitet ändå hamnar jag i ett otroligt destruktivt beteende när det gäller mat. När jag var som sämst vägde jag 35 kg. Det ger mig ett BMI på 14.2 vilket är extremt underviktig.
Jag har alltid varit smal och jag har alltid haft lättare för att gå ner i vikt än upp i vikt. Att jag inte åt var inte en medveten handling, det var inte ett rop på hjälp, det var mer bara ett uttryck för allts hopplöshet.

På måndag ska jag stå inför 300 flickor mellan 15 och 17 år och berätta om mina erfarenheter. Jag ska berätta för dem hur man äter rätt. Jag ska säga att det kan vara jävligt svårt, jag klarar det inte alltid. Det är lätt att halka dit när det kommer till störningar i ätbeteendet. Både att äta för mycket och för lite. Jag ska säga att livet handlar om balans. Att inget blir lättare för att du inte har ätit.

Och jag skulle göra vad som helst för att få mina perioder av självsvält ogjorda, men det förflutna går inte att ändra, därför väljer jag att vända min svaghet till en styrka. jag gör mig själv mer trovärdig genom att berätta det här för folk. För vem vill egentligen höra på någon som är perfekt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar